⚙️Aktualizacja wygasłego certyfikatu kwalifikowanego w systemie Notaris
14.08.2025
⚙️Aktualizacja wygasłego certyfikatu kwalifikowanego w systemie Notaris
Jeżeli podczas pracy w systemie Notaris otrzymujesz komunikat, że Twój certyfikat kwalifikowany utracił ważność lub informację, że dokument został podpisany nieważnym certyfikatem, oznacza to, że Twój podpis elektroniczny jest już nieaktywny.
Najczęściej sytuacja ta pojawia się podczas wysyłania miesięcznych deklaracji podatkowych PCC i SD – wówczas system informuje, że deklaracja została podpisana nieważnym certyfikatem.
🛒 1. Zakup nowego certyfikatu
Jeśli nie posiadasz ważnego certyfikatu:
-
Możesz go kupić u dowolnego dostawcy.
-
Możesz też zamówić go bezpośrednio w aplikacji Notaris / iRejent:
➡ Formularz zamówienia certyfikatu
💻 2. Instalacja nowego certyfikatu
Po zakupie certyfikatu:
-
Zainstaluj oprogramowanie dostarczone przez dostawcę certyfikatu.
-
Wgraj nowy certyfikat do systemu Windows.
🔍 3. Sprawdzenie certyfikatu w aplikacji Notaris CERT
Uruchom z pulpitu skrót Notaris CERT i w zakładce Osobisty upewnij się, że widoczny jest nowy certyfikat z aktualną datą ważności.
📷 [OBRAZ – Notaris CERT]
⚙️ 4. Weryfikacja w systemie Notaris
W aplikacji Notaris kliknij ikonę Ustawienia na górnym pasku.
📷 [OBRAZ – Notaris Ustawienia Cert]
W zakładce Użytkownicy wybierz z listy użytkownika (Notariusza), którego certyfikat chcesz zaktualizować.
📷 [OBRAZ – Notaris podpis kwalifikowany notariusza]
Przejdź do zakładki Podpis elektroniczny i certyfikaty.
Kliknij ikonę kluczyka przy aktualnym certyfikacie – otworzy się lista certyfikatów w systemie Windows.
📷 [OBRAZ – Notaris lista certyfikatów w systemie]
Z listy wybierz nowy certyfikat kwalifikowany z prawidłową datą ważności i kliknij OK.
✅ 5. Zapisanie ustawień
-
Po wyborze nowego certyfikatu kliknij OK, a następnie Zapisz w oknie ustawień.
-
Od tego momentu nowy certyfikat będzie widoczny w systemie Notaris i będzie używany przy podpisywaniu dokumentów.
📌 Podsumowanie
Prawidłowo zainstalowany i wskazany w systemie Notaris nowy certyfikat kwalifikowany umożliwia bezproblemowe podpisywanie dokumentów i wysyłkę deklaracji podatkowych.
Pamiętaj, aby przed upływem ważności certyfikatu przeprowadzić tę procedurę ponownie, aby uniknąć przerwy w pracy.